• Nye Skoda Superb 4Drive er slett ingen billigbil, og fremstår heller ikke som det i vår test. Til tross for noe økt bakkeklaring kjører den bra, og er i praksis uslåelig i klassen på plassfeltet.

    FOTO: STÅLE FRYDENLUND (ALLE)

  • Superb 4Drive lander en ren femmer i vår test. Ikke fordi den er det mest fancy vi har testet, men fordi den på snedig vis kombinerer en lang rekke gode egenskaper.
BILTESTER / Skoda Superb 4Drive Elegance 2.0 TDI DSG 4x4

Gigantisk stasjonsvogn med SUV-ens kjennetegn

Høyreist Superb er nær norsk innertier.

Merke/modellSkoda Superb 4Drive Elegance 2,0 TDI DSG 4x4
Pris 526.000 kr (billigste 302.000)
Motorstyrke 140 HK v/4.200 o/min
Dreiemoment 320 Nm v/1.750-2.500 o/min
Drivstoff Diesel
Gir 6-trinns DSG-automatgir
Toppfart 201 km/t
0-100 km/t 10,8 sek
Lengde 4,83 m
Bredde 1,82 m
Egenvekt 1592 kg
Bagasjerom 603 l (633 u. reservehjul)
Forbruk 0,61 l/mil (blandet)
Co2-utslipp 166 g/km

lukk

Fakta

Til dags dato har vi ikke testet en så rimelig stasjonsvogn - relativt sett - med så mye plass. Her er Superb en vinner. Den har dessuten svært stødige kjøreegenskaper og god fremkommelighet. Den relativt beskjedne bakkeklaringen bidrar til at kjøredynamikken holdes på et godt nivå. I tillegg er det lite å utsette på den jevne kjørekomforten - målt mot bilens reelle prissegment.

lukk

Pluss

I praksis finner vi bare småting å trekke for i denne testen. Men bakkeklaringen er med sine 15,8 centimeter ikke helt på SUV-nivå, og betyr at 4Drive kan komme til å knele før andre på hytteveien. Tilgangen til ISOFIX-festene for barnesete var dessuten hakket mer knotete enn normalen. Den som vil ha det mest sofistikerte utstyret, må dessuten se en annen vei. Det tillegger vi ikke avgjørende vekt her.

lukk

Minus
Merke/modellSkoda Superb 4Drive Elegance 2,0 TDI DSG 4x4
Motor/girkasse 5
Komfort 5
Kjøreglede 5
Sikkerhet 5
Interiør 6
Eksteriør 5
Økonomi 5
Miljø 4
Karakter 5,0

lukk

Karakter

Elleve år er gått siden den første Superb-modellen ble introdusert på det norske markedet.

Sedanen falt litt mellom to stoler i stasjonsvognsultne Norge, til tross for at det var lite å si på plassen til passasjerer.

Først høsten 2009 kom stasjonsvognen, som i praksis slår knockout på de aller fleste når det gjelder bagasjevolum. Dermed er Superb blitt en populær familiebil i Norge.

Nå kommer den noe mer høyreiste 4Drive-utgaven for dårlig vei. Testbilen er utstyrt med Haldex 4-firehjulsdrift, som i praksis betyr at den bør klare mer enn bare å se ut som den fikser hytteveien.

Men bakkeklaringen er samtidig ikke mer imponerende enn 15,8 centimeter.

Bli venn med oss på Facebook!

 

Bilens største fordeler

Modellen utmerker seg først og fremst ved at den er veldig stor.

Les også

En ny hybridfavoritt er født

Komfortabel kruttpakke med sportslige evner.

 

Den har veldig mye plass til både folk og bagasje. Om det i det hele tatt skulle skorte noe sted, måtte det være fordi sjåfør eller passasjerer er veldig lange i ryggen.

Fire langbente voksne har nemlig ingen problemer her, og de kan også pakke nokså ukritisk i det 603 liter (633 uten reservehjul) store bagasjerommet. Her er det også en fordel at rommet er kvadratisk og dermed lett å utnytte.

Den sedvanlige testen av bakovervendt barnesete, for størrelsen ni måneder til fire år, går som en lek her. Selv om man unner seg god frigang mellom barnesetet og forsetet, vil det i de fleste tilfeller være uvanlig god plass til passasjeren foran.

Ett lite minus kommer ved innplassering av barnet. På grunn av taklinjen må man krøke seg litt for å få ungen inn.

Minus to er at det var mer kronglete enn normalt å få tilgang til ISOFIX-festene i nederst i seteryggen.

 

Enkelt og stort sett greit

Blåtanntilkobling for mobiltelefonen, for både telefoni og musikkstreaming, skjer enkelt.

Likevel synes vi ikke det hadde gjort noe om Skoda hadde ryddet opp noe i de manuelle betjeningsknappene nederst. Ikke rotete, men heller ikke direkte ryddig.

Over hodet er det et stort panoramatak. Det bidrar til at den store kupeen føles enda større.

I praksis er denne bilen også en storbil, til tross for at den har litt uklar klassetilhørighet - og konkurrentbilde.

Dashbordet preges av rene og enkle linjer, samt navigasjonsenheten som man kjenner igjen fra Volkswagen. Ta-på-skjermen er relativt liten, men er samtidig enkel i bruk.

Totalinntrykket når høyt, med tanke på prislappen denne bilen har i utgangspunktet. Derav blir også interiør-karakteren av beste merke, siden den også inkluderer de suverene plassforholdene.

 

Fin støykomfort

På komfortfeltet leverer testbilen nesten overraskende bra målt mot pris.

Les også

Hybrid for et helt håndballag

Prius+ Seven lukter ny drosjefavoritt.

 

Bilen er utstyrt med fine skinnseter, med elektrisk regulering. Det er tydelige konturer i både rygg og sittepute, og setene har middels hard polstring.

Testeren fant enkelt en god sittestilling, men vi noterer likevel at det nakkestøtten med fordel kunne vært noe mer foroverlent. I baksetet er sittekomforten tilsvarende god, og det er visning av utetemperatur og klokke bakerst i midtkonsollen.

Setene følges opp av behagelig lte støy.

Verken motor-, vei- eller vindstøy trenger i særlig grad inn i kupeen. Det bidrar til trivselen under kjøring på landevei i 60- og 80-soner. Også på motorvei, i høyere hastigheter, består dette inntrykket.

 

En dyktig allrounder

Fjæringskomforten er mer på et kompromiss, med sin relative hardhet. På ujevn vei, med brå humper, merkes det at fjæringen ikke er av de mykeste.

Men ujevnhetene absorberes raskt, og gjør at Superben raskt gjenvinner kontakten med underlaget.

På svingete vei fortsetter den gode opplevelsen. Til tross for høyden opplever vi ingen tydelig krengningstendens, og heller ingen vesentlig understyring før bilen provoseres hardt - i det såkalte grenseområdet for grep/slipp - i hårnålssvinger.

Det forteller sitt om en stor stasjonsvogn i god balanse - en balanse som påvirkes positivt av at den store bilen ikke er tyngre enn snaut 1,6 tonn.

Eneste minus er i praksis en litt dvask styrefølelse, gjennom den elektromekaniske servostyringen, som ikke gir de aller beste tilbakemeldingene om underlaget - til tross for at bilen ruller på dekkdimensjonen 225/45-17.

Konklusjonen blir likevel at Superb 4Drive er en dyktig allrounder.

 

Greit driv

Testbilen er ikke utstyrt med VAG-konsernets nyeste DSG-automatgirkasse med sju trinn. I stedet finner vi den vesentlig mer innkjørte sekstrinnsvarianten.

Les også

En fin bil med helt feil motor

C4 Aircross tar opp kampen med suksess-søster.

 

Denne passer fint i bilen, og er i velutprøvd balanse med den like utprøvde tolitersdieselen med turbo. Under testen gjør den som tidligere; den girer opp og ned på de riktige stedene - og ikke før den må - og bidrar slik sett til å holde forbruket nede.

Som i en rekke andre VAG-produkter motoren også her 140 hestekrefter ved 4200 omdreininger. Maksimalt seigdrag befinner seg i turtallsområdet mellom 1750 og 2500 omdreininger.

Selv om bilen aldri byr på noen kraftdemonstrasjon, og det lønner seg å planlegge en forbikjøring, opplever vi at bilen stort sett har nok kraft.

 

Noe merforbruk

I løpet av testens første 25 mil, med en kombinasjon av lange og korte turer, oppnådde vi et blandet forbruk på 0,77 liter pr. mil. Skoda oppgir selv 0,61, og testen innebar dermed et betydelig merforbruk - uten at det avviker fra testnormalen.

Våre tester baserer seg alltid på normal kjøring, uten spesielt sparefokus, men heller ikke hard gassing. Vi tror uansett det bør gå relativt greit å havne på riktig side av 0,7.

Når det gjelder sikkerhetsnivået, er denne siste versjonen av Superb ikke nærmere undersøkt av EuroNCAP. Sedanversjonen gjennomgikk imidlertid to tester, både i 2008 og 2009 - sistnevnte for å tilfredsstille nye testkriterier.

Utover en mulig svekkelse av fotgjengersikkerheten, på grunn av den økte høyden, er det liten grunn til å tro at testbilen ville ha levert dårligere.

De obligatoriske sju kollisjonsputene er på plass, men det er ellers lite aktivt sikkerhetsutstyr utover det forventede.

 

Her er konkurrentene

Volvo XC70, Audi A6 Allroad og Subaru Outback var for kort tid siden enerådende i det smale segmentet for mer eller mindre høyreiste stasjonsvogner.

Les også

Disse bilene har gjort det best i test

Åtte vinnere med fem på terningen.

I vinter kom dessuten en forhøyet og firehjulsdrevet variant av Volkswagen Passat, kalt Alltrack, før Peugeot kom med sin dieselhybrid 508 RXH i sommer.

Skoda Superb 4Drive er et nummer større enn samtlige, totalt sett, når det gjelder både opplevd og og faktisk plass. Men den har samtidig en av de mest personbilaktige bakkeklaringene; kun 15,8 centimeter.

Nok et alternativ i kategorien høyreist stasjonsvogn finnes i Audi A4 Allroad.

 

Verdt prisen?

I utgangspunktet er Superb 4Drive som en pølse med alt på - i stedet for bare litt. Det gjør også at testbilen i utgangspunktet koster 173.000 kroner mer enn den tynnest motoriserte Superb-stasjonsvognen (302.000) med forhjulsdrift.

Testbilen har det lille ekstra på toppen, i form av ekstrautstyr for cirka 50.000 kroner, og koster dermed snaut 526.000 kroner.

Sett fra utsiden er det høyere bakkeklaring og plast i skjermbuer, sideskjørt og front som gjør forskjellen fra en standardversjon. I dette ligger også en såkalt bad road-pakke som forhøyer bilen med omtrent to centimeter.

Bilen er enkelt, men greit, standardutstyrt. Toppnivået Elegance innebærer blant annet adaptive bi-xenonlykter, parkeringssensor bak, navigasjon/DAB+ og regulerbare skinnseter.  På ekstralisten finner vi nøkkelfri adkomst, parkeringsassistent, elektrisk bakluke, panoramatak og avtagbart tilhengerfeste.

Med andre ord; stort sett praktiske, men lite fancy, tillegg.

I praksis blir Superb 4Drive derfor en bil med mange gode norgesegenskaper som er pakket enkelt inn. Prisrammen er det dessuten få med denne størrelsen som utfordrer - til tross for at bilen ikke er direkte billig.

Sjekk heftelser

Sjekk EU-controll